Zima w dobrym zdrowiu

Jak przetrwać zimę?

Zimowe miesiące mogą być ciężkim czasem nawet dla tych, którzy je lubią. Szczególnie, że ostatnimi czasy zima przestała przypominać to, z czym powinna kojarzyć się ta pora roku. Coraz rzadziej zdarzają się opady śnieżnobiałego śniegu, który jest okazją do świetnej zabawy. Zima coraz bardziej przypomina jesień, często pada marznący deszcz lub deszcz ze śniegiem. Za oknem jest ponuro. I tak wiele długich miesięcy. Jak przetrwać zimę? Co zrobić, gdy nie ma możliwości przeniesienia się na ten czas do cieplejszych krajów?

Dla ciała   

Miesięce zimowe to pora żniw dla wszelkich chorób zakaźnych. Sprawdzonym sposobem ochrony jest zażywanie dużych ilości witaminy C. Ważne jednak, by stosować witaminę pochodzącą ze źródeł naturalnych, a nie z suplementacji. Wszystkie witaminy w formie suplementów mają niższą skuteczność oraz w większości zostają wydalone przez organizm w stanie nie zmienionym. Najlepiej jest czerpać witaminy z warzyw i owoców. Dobrze, gdy są to rodzime warzywa, takie jak cebula lub kapusta. Niestety w naszym klimacie zimą trudno o świeże warzywa. Dobrym tradycyjnym sposobem na przetrwanie zimy jest więc spożywanie kiszonych ogórków, kapusty i innych przetworów. Zimą częściej sięgamy po owoce pochodzące z cieplejszych rejonów takie jak pomarańcze, mandarynki i cytryny. Cytrusy jednak wcale nie są owocami, które zawierają najwięcej witaminy C. Znacznie więcej jest jej na przykład w ananasie. Należy pamiętać, że egzotyczne owoce mogą wychładzać organizm, dlatego nie należy spożywać ich zbyt wiele.

Aby zwiększyć odporność i poprawić zdrowie (wydolność fizyczną oraz umysłową) można zażywać algi morskie jak spirulina i chlorella. Zawierają one kompleks niezbędnych witamin (w tym także witaminę C). Algi to niewielkie rośliny morskie. Można kupić je w formie tabletek lub proszku, nie zawierają nic poza oryginalnym surowcem. Algi są dobre dla wegetarian, ponieważ zawierają duże ilości witaminy B12, której może brakować osobom nie spożywającym mięsa. Chlorella ponadto ma właściwości bakterio i wirusobójcze oraz odtruwające organizm.

Jako ochronę przed zachorowaniem oraz w trakcie choroby można stosować srebro koloidalne. Jest ono naturalnym antybiotykiem przez swoje właściwości antyseptyczne, przy czym nie niszczy odporności człowieka. Czosnek również jest naturalnym antybiotykiem, jednak nie każdy jest odporny na przykry zapach, który wiąże się z jego zażywaniem. Odpowiednia dieta pomoże nam w utrzymaniu właściwej ciepłoty ciała. Należy jeść ogrzewające ciało warzywa (dopasowane do strefy klimatycznej), by utrzymać odpowiednią ciepłotę ciała.

Zimą ogrzewamy nasze mieszkania przez co powietrze jest suche i drażniące. Kiepsko działa to na drogi oddechowe i śluzówkę płuc oraz nosa człowieka. Warto więc kupić do domu nawilżacz powietrza oraz częściej robić wycieczki do lasu. 

W suchym powietrzu i na mrozie cierpi też skóra. Staje się matowa, szara i chropowata. Przyśpiesza to powstawanie zmarszczek. Można więc smarować naskórek wysokonasyconymi tłuszczami dla ochrony przed zimnem. Może to być olej arganowy lub lniany. Na pękające usta pomóc może maść z witaminą A. Lepiej nie smarować skóry nadmiernie kupionymi w drogerii kremami, gdyż w rezultacie powoduje to jeszcze większe jej przesuszenie.  

Dla umysłu

Jednak nie tylko ciało jest narażone na wyzwania w zimie. Także, a może przede wszystkim cierpi nasz umysł. Krótki dzień i brak słońca może spowodować depresję oraz obniżenie motywacji. Warto zainwestować wtedy w lampę antydepresyjną, która imituje światło słoneczne, szczególnie że jest to zakup na lata.

By lepiej spać i wyregulować sen można zakupić melatoninę. Z podobnym skutkiem zadziała także tryptofan, który można kupić pod nazwą L-tryptofan. Substancja ta pobudza wytwarzanianie w mózgu serotoniny, hormonu odpowiedzialnego za dobry nastrój, spokój umysłu a co za tym idzie zdrowy sen. Naturalne źródła tryptofanu to mleko i mięso, a także alga chlorella. Ważne by nie suplementować tryptofanu, gdy już pobieramy go z innego źródła. Gdy zauważamy pierwsze objawy spadku nastroju, warto zadziałać szybko. Dobrze jest mieć pod ręką krople z dziurawcem.

Ruch fizyczny jest dobry zarówno dla ciała jak i umysłu. Należy unikać słodyczy i tłustych potraw mimo, że apetyt na nie może zimą wzrosnąć. W diecie powinny znaleźć się witaminy z grupy B oraz magnez, które także pomagają w utrzymaniu dobrego samopoczucia i wspomagają koncentrację.    

Należy pamiętać, że zdrowie to sposób na życie. Wszystkie proponowane metody są skuteczne, o ile stosowane sumiennie. Stosowane środki nie przekroczą także znacząco budżetu. Wszystkie produkty można znaleźć w rozsądnych cenach. Z pewnością jest to rozwiązanie tańsze niż zakup lekarstw oraz czas i pieniądze stracone na wizyty u lekarzy.                                    

Autor: Katarzyna Balińska