„Pora na pomidora” po raz piąty!

pora na pomidora

Jak zadbać o właściwy sposób odżywiania dzieci oraz młodzieży i przekonać ich do regularnego jedzenia polskich warzyw i owoców, które są cennym źródłem witamin? Rodzicom i ich pociechom przypomni o tym 5. edycja kampanii „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”. Ma ona zachęcić do kształtowania zdrowych nawyków żywieniowych już od najmłodszych lat oraz zasugerować, jak wprowadzić te produkty do codziennej diety.

Po warzywa i owoce sięgamy coraz chętniej i świadomie włączamy je do naszej diety – jednak nie zawsze w odpowiednich ilościach. Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia  (WHO) codziennie powinniśmy jeść 400 gram (ok. 5 porcji) tych produktów. Tymczasem w Polsce ich dzienne spożycie nie przekracza 250 gram, podczas gdy statystyczny europejczyk jednego dnia potrafi zjeść ich średnio aż 600 gram.  Jak podkreślają eksperci, dieta pozbawiona owoców i warzyw może prowadzić do otyłości i nadwagi, znacząco wpływać na pogorszenie naszego stanu zdrowia, złe samopoczucie oraz brak energii, w szczególności u dzieci.

– Kompletna i zrównoważona dieta dostarcza organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Spożywanie 5 porcji owoców i warzyw dziennie jest łatwym oraz skutecznym sposobem na uzupełnienie potrzebnych witamin i minerałów. Takie porcje możemy wkomponować w śniadanie, obiad, przekąskę czy kolację naszego dziecka, co przyczyni się do jego prawidłowego rozwoju i funkcjonowania całego organizmu – mówi Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska, ekspert kampanii „Pora na pomidora…” – Naszym celem jest zmotywowanie dzieci do częstszego jedzenia warzyw i owoców. Dzięki temu będą cieszyć się lepszym samopoczuciem oraz dobrym zdrowiem w przyszłości – dodaje.

Co zatem robić, aby jeść świadomie i zdrowo? Celem kampanii „Pora na pomidora” jest kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych wśród najmłodszych oraz pokazanie ich rodzicom, jak wiele korzyści płynie ze spożywania odpowiedniej porcji warzyw i owoców dziennie.

– Podczas tegorocznej edycji kampanii kontynuujemy działania skierowane, m.in. do szkół. To właśnie tam dzieci spędzają najwięcej czasu i kształtują swoje upodobania, także te kulinarne i smakowe. Przedszkola i szkoły podstawowe z całego kraju zaprosimy do udziału w programie edukacyjnym, dzięki któremu najmłodsi poszerzą swoją wiedzę na temat polskich produktów i dowiedzą się dlaczego powinni je jeść codziennie – mówi Agnieszka Falba-Gałkowska z Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych.

Podczas 5. edycji kampanii odbęda się również m.in warsztaty warzywno-owocowe w wybranych przedszkolach i szkołach podstawowych oraz konkursy dla dzieci i rodziców. „Pora na pomidora” pojawi się także na pikniku Poznaj Dobrą Żywność w Warszawie oraz podczas akcji happeningowych na wybranych imprezach plenerowych w kraju. Na stronie internetowej kampanii www.poranapomidora.com można zapoznać się z informacjami nt. prawidłowego żywienia dzieci, a także ciekawymi przepisami na dania z wykorzystaniem polskich warzyw i owoców, przygotowane przez specjalistę dietetyka i blogerki kulinarne.

Organizatorem działań, sfinansowanych ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.