Pierwsza edycja kampanii Drugie życie na Dolnym Śląsku

drugie życie

Transplantolodzy biją na alarm – wciąż brakuje dawców organów, a liczba osób oczekujących na przeszczepienie rośnie. Dziś na nowe życie czeka 1707 osób (Poltransplant, wrzesień 2016). To dla nich młodzież z dolnośląskich szkół ponadgimnazjalnych będzie promować ideę świadomego dawstwa narządów. W środę, 26.10.2016), w Światowym Dniu Donacji i Transplantacji, konferencją prasową rozpoczęła się pierwsza w województwie, a dziewiąta w skali całego kraju, edycja kampanii społecznej Drugie życie. Do akcji przystąpiło 30 szkół średnich z regionu. Do końca roku szkolnego ich uczniowie będą szerzyć wiedzę o przeszczepianiu organów w swoich środowiskach. Wezmą też udział w niezwykłym wyzwaniu młodych ludzi z kampanii Drugie życie w całej Polsce – spróbują rozdać milion oświadczeń woli, symbolicznych zgód na pobranie narządów po śmierci.

Alarmujące statystyki

Pierwszą edycję kampanii Drugie życie rozpoczęła konferencja prasowa z udziałem organizatorów, ekspertów, osób po przeszczepieniu i patronów honorowych akcji w Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym we Wrocławiu (ul. Borowska 213). O potrzebie promowania idei transplantacji najdobitniej mówią liczby. Statystyki prowadzone przez Poltransplant, Centrum Organizacyjno-Koordynacyjne ds. Transplantacji w Polsce, są alarmujące. Do września  br. w Polsce przeszczepiono 723 nerki, podczas gdy na ten organ w kolejce nadal czeka ponad 1000 osób, w przypadku przeszczepu serca – wykonano łącznie 70 przeszczepień, w kolejce oczekuje niemal 400 pacjentów. Takich operacji, ratujących zdrowie i życie mogłoby być dużo więcej, przeszkodą jest jednak brak organów do transplantacji. „Musimy pamiętać, że jeden dawca może ocalić życie czterem osobom, a kolejnym czterem to życie wydłużyć. Cieszę się, że po raz pierwszy w województwie dolnośląskim będziemy prowadzić kampanię Drugie życie, która  będzie szerzyć wiadomości o transplantacji wśród młodych ludzi i w naszym społeczeństwie.”- mówiła dr n. med. Dorota Kamińska z Kliniki Nefrologii i Medycyny Transplantacyjnej Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego we Wrocławiu, ekspert medyczny kampanii.

USK – wiodący ośrodek transplantacyjny

Uniwersytecki Szpital Kliniczny we Wrocławiu to wiodący ośrodek na Dolnym Śląsku, w którym przeprowadza się przeszczepienia nerek (zarówno od dawców zmarłych, jak i żywych) oraz wątroby. 31 marca minęło 50 lat od pierwszego w Polsce przeszczepienia nerki od dawcy żyjącego. Wykonał go prof. Wiktor Bross z Akademii Medycznej we Wrocławiu. W 2015 r. w USK wykonano 7 przeszczepień od żywych dawców, do końca września 2016r. 6. “W skali kraju to dobra statystyka. Jednak nasze możliwości przeprowadzania transplantacji nie są w pełni wykorzystane. Liczba przeszczepień stoi w miejscu, jest ich wciąż za mało. Brakuje organów do transplantacji, ale też świadomości na temat dawstwa narządów.” – powiedział dr n. med. Paweł Chudoba, Konsultant Wojewódzki w dziedzinie Transplantologii Klinicznej. Celem kampanii Drugie życie jest promowanie przeszczepiania narządów, informowanie o korzyściach, które niesie za sobą ta terapia oraz edukacja w zakresie zagadnień medycznych, prawnych i etycznych związanych z przeszczepianiem narządów w naszym kraju.

Drugie życie po raz pierwszy

Kampania Drugie życie każdego roku cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony szkół ponadgimnazjalnych i samej młodzieży. “To dla nas bardzo ważne, aby o idei transplantacji rozmawiać w coraz szerszych środowiskach. Z jednej strony jesteśmy dumni, że do kampanii przystępują te województwa, które dobrze znają naszą akcję – jak np. po raz dziewiąty Wielkopolska. To dowód na to, że promocja przeszczepiania narządów nie jest jednorazowym wydarzeniem, a ciągłą, regularną pracą z młodzieżą, z roku na rok coraz lepszą! Szczególnie jednak doceniamy te regiony, które zdecydowały się w akcji wziąć udział po raz pierwszy – jak dziś województwo dolnośląskie – uważnie będę przyglądać się dokonaniom młodzieży z tego regionu.” – tłumaczyła dr Teresa Dryl-Rydzyńska, dyrektor generalny Fresenius Medical Care Polska, organizator akcji. W dolnośląskiej edycji kampanii weźmie udział 30 szkół średnich.

1707 – człowiek, nie liczba

Po konferencji prasowej młodzież biorąca udział w akcji, wspólnie z organizatorami, zasadzi na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego “drzewa życia”. Każde, nowoposadzone drzewo ma symbolizować nadzieję na nowe życie dla pacjentów oczekujących na przeszczepienie. Następnie uczniowie rozdadzą 1707 oświadczeń woli – symbolicznych kartoników, których wypełnienie oznacza zgodę na oddanie narządów do transplantacji. Liczba jest nieprzypadkowa – tylu pacjentów czeka obecnie w kolejce po nowy organ (niemal 200 osób więcej niż przed rokiem), najwięcej – 1035 – na nerkę. “1707, 1035 to nie są liczby – to konkretni, prawdziwi ludzie, którzy balansują na granicy życia i śmierci. Byłem na ich miejscu i wiem z jaką nadzieją czeka się na telefon, aby w słuchawce usłyszeć – jest dla Pana nowy organ. To naprawdę budujące, że dla tych pacjentów – wszystkich razem i każdego z osobna – młodzież będzie promować transplantacje.” – powiedział Krzysztof Machajek, który od zmarłego dawcy otrzymał nowe serce. Przez najbliższe kilka miesięcy, aż do maja 2017 r. młodzi ludzie będą wymyślać i przeprowadzać własne akcje promujące ideę świadomego dawstwa narządów. Od organizatorów akcji uczniowie otrzymają poza wiedzą teoretyczną (w listopadzie eksperci akcji będą szkolić młodzież w zakresie prawnych, medycznych i etycznych aspektów transplantacji) także komplet materiałów promocyjnych: oświadczenia woli, koszulki, banery, filmy edukacyjne, broszury, wpinki i naklejki. O tym, jak będzie wyglądała kampania, zdecydują sami uczniowie.

Historia

Pierwsza edycja kampanii Drugie życie wystartowała w roku szkolnym 2008/2009. Od tego czasu, wzięło w niej udział ponad 250 tys. uczniów z 660 szkół. W ośmiu województwach (wielkopolskie, małopolskie, lubuskie, warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie, śląskie, podkarpackie i łódzkie) młodzi ludzie rozdali ponad 820 tys. oświadczeń woli, a zwycięzcy wsparli czekami charytatywnymi kilkadziesiąt osób i instytucji. W edycji jesiennej do akcji poza Dolnym Śląskiem przystąpiła także Wielkopolska, w edycji wiosennej kampania odbędzie się także na Śląsku i Podkarpaciu.