Czerwone diamenty, czyli jagody goji

Jagody Goji

Jagody goji stanowią de facto prawdziwie magiczne dary natury, zresztą określa się je często jako „super owoce” lub „czerwone diamenty”. Od bardzo dawna stanowią jeden z kluczowych elementów tradycyjnej medycyny chińskiej. Chińczycy wierzą, że jest to naturalny środek przedłużający życie – wiara ta wywodzi się z legendy zgodnie z którą Li Qing Yen (człowiek, który spopularyzował żeń szeń i jagody goji) żył 252 lata, codziennie spożywając te owoce. Dzięki bogactwu w składniki odżywcze, witaminy i minerały dietetycy uznają jagody goji za najzdrowsze owoce na świecie.

Skład jagód goji

  • Bogate źródło aminokwasów (18 rodzajów), wśród których znajduje się aż 8 aminokwasów egzogennych tj. takich, które mogą być dostarczone jedynie z pożywieniem, gdyż nie są produkowane przez  nasz organizm.
  • Zawierają dużo polisacharydów, witamin, m.in. wit. A, B1, B2, B6, C (do 500 razy więcej niż pomarańcze, wit. E oraz minerałów śladowych, takich jak cynk, żelazo, miedź, wapń, mangan, nikiel, chrom, magnez, kobalt, fosfor, potas, selen.
  • Znakomite źródło antyoksydantów (antyutleniaczy).
  • Bogate w błonnik pokarmowy.
  • Bardzo bogate źródło karetonoidów, w tym beta karotenu – zawierają go najwięcej spośród wszystkich pokarmów występujących na ziemi.
  • W ich składzie znajdują się również nienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak kwas linolowy oraz kwas omega 6.

Działanie czerwonych diamentów

Jagody goji stanowią owoce uniwersalne – ich systematyczne spożywanie wpływa pozytywnie na pracę całego organizmu. Czerwone diamenty dodają energii, pobudzają, rozjaśniają umysł i poprawiają samopoczucie. Ich dobroczynne działanie ma bardzo szeroki zakres, ale wśród najważniejszych funkcji warto wymienić:

  • Wspomaganie układu odpornościowego.
  • Opóźnianie procesów starzenia – dzięki bardzo wysokiej zawartości przeciwutleniaczy, zwalczających wolne rodniki.
  • Zachowanie zdrowej i jędrnej skóry – wysoka zawartość wit. A pomaga w zachowaniu zdrowej skóry, a poprzez podniesienie poziomu hemoglobiny we krwi utrzymuje się ładny, jasny wygląd oczu; kwasy tłuszczowe i polisacharydy stymulują produkcję kolagenu i utrzymują wilgotność, co sprzyja zachowaniu młodej, jędrnej skóry.
  • Poprawa wzroku (zabezpieczają komórki gałki ocznej) – w medycynie chińskiej od lat poleca się jedzenie jagód goji dla wzmocnienia wzroku; luteina i zeaksantyna w nich zawarte pomagają chronić oczy przed atakami wolnych rodników i naprawić uszkodzenia przez nie spowodowane.
  • Powstrzymywanie siwienia i wypadania włosów.
  • Pozytywny wpływ na pracę wątroby, trzustki, nerek, pomoc w oczyszczaniu wątroby z toksyn.
  • Beta-sisterol zawarty w jagodach obniża poziom cholesterolu i podtrzymuje poziom jego zdrowej frakcji, ma także działanie przeciwzapalne.
  • Obniżanie ciśnienia krwi, a zarazem zmniejszanie zawartości cukru – w Azji używano owoców goji do regulacji stężenia cukru we krwi oraz do leczenia cukrzycy.
  • Poprawa cyrkulacji krwi w naczyniach krwionośnych.

Stosowanie super owoców

Najlepsze jagody goji to te suszone powietrzem na słońcu, dzięki temu zachowują wysoką jakość i swoje wspaniałe właściwości odżywcze. Te super jagody stanowią delikatne, ożywcze i słodkie owoce, które możemy spożywać w różnych postaciach:

  • Jako dodatek do płatków śniadaniowych, muesli, owsianki, herbat typu Pu-erh, ryżu.
  • W postaci składnika ciast, deserów, zup, batonów zbożowych, czy potraw warzywnych.
  • Z jogurtem lub gorąco wodą jako herbata ziołowa, można je zmiksować i spożywać jako koktajl.
  • Jako samodzielna przekąska.Zalecane spożycie to około 10-20 gramów dziennie dla osoby dorosłej, dla dzieci poniżej 10 lat połowa tej ilości.

Zdjęcie użyte w artykule: by miheco from www.flickr.com.