Sezamie, otwórz się!

sezamSezamie, otwórz się – to stwierdzenie nie odbiega tak wiele od rzeczywistości, bo faktycznie sezam podczas dojrzewania pęka i otwiera się. Te małe jasne ziarenka stanowią prawdziwe bogactwo składników odżywczych, które wspierają organizm w walce z chorobami układu krążenia, nowotworami, osteoporozą, a także opóźniają procesy starzenia. Warto włączyć je do swojej diety.

Ziarna sezamu pochodzą z Indii, skąd trafiły na Bliski Wschód, do Afryki, Azji i Stanów Zjednoczonych. Obecnie popularne są już na całym świecie, znajdując zastosowanie w kuchni, medycynie naturalnej i kosmetyce.

Jak wygląda sezam?

Sezam to małe, płaskie nasionka o owalnym kształcie, które mogą występować w różnych kolorach zależnych od gatunku, od białego, poprzez żółty, czerwony, brązowy aż po czarny.

Dlaczego warto sięgnąć po sezam?

Ziarna sezamu stanowią bardzo dobre źródło wapnia, który jest bardzo istotny dla naszych kości i zębów, zawierają także magnez, żelazo, cynk, mangan i fosfor oraz witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6, kwas foliowy).

Dzięki wysokiej zawartości przeciwutleniaczy, lignanów i fitosteroli, opóźniają procesy starzenia, wpływają korzystnie na układ krążenia, mogą także przeciwdziałać i hamować rozwój niektórych nowotworów, np. nowotworów piersi, prostaty, czerniaka czy białaczki.

Wpływa korzystnie na pracę układu nerwowego i mózgu, przeciwdziała miażdżycy, pomaga w walce z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi i nadciśnieniem.

W medycynie naturalnej sezam stosuje się przeciwbólowo w formie wcierek w bolące miejsca, w postaci napoju przy zaparciach, a także przy trudnościach z odkrztuszeniem wydzieliny z dróg oddechowych.

Jak stosować sezam?

Sezam można kupić w wersji łuskanej i niełuskanej. Ten w formie niełuskanej przechowujemy w szczelnym pojemniku, w suchym i chłodnym miejscu, a sezam łuskany ze względu na możliwość jełczenia w lodówce lub zamrażarce.

Sezam możemy stosować w postaci surowej i przetworzonej. Przed spożyciem, sezam warto zmielić (najlepiej bezpośrednio przed, zachowuje wtedy najwięcej składników odżywczych) lub namoczyć i delikatnie uprażyć na patelni.

Sezam może stanowić dodatek do pieczywa, ciast i ciastek, płatków, musli, sałatek, kanapek czy deserów.

Jest także elementem znanych i lubianych produktów: chałwy, sezamków, oleju sezamowego, tahini, hummusu czy pasty sezamowej.

 

Ewa Zawidzka, dietetyk w Gabinecie Dietetycznym Magia Zdrowia

Oceń artykuł:
( 0 Głosów )
Masz pytanie?
Napisz do nas: Kontakt

Przeczytałeś? Skomentuj!


Kod antyspamowy
Odśwież

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Więcej informacji o plikach cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu.