Zdrowe żywienie

Oceń artykuł:
( 1 Głos )

kasza na śniadanieEksperci są zgodni, że śniadanie jest pierwszym i najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Z jakich produktów powinno się składać, aby zapewnić odpowiednią ilość porannej energii młodemu organizmowi? Doskonałym rozwiązaniem jest wykorzystanie kaszy, która zawiera m.in. węglowodany złożone oraz cenny błonnik pokarmowy regulujący procesy trawienia i zapobiegający zaparciom. Po jaki rodzaj kaszy najlepiej sięgać, aby dostarczyć dzieciom potrzebnych składników mineralnych i witamin? Na pytania te odpowie Katarzyna Foszner – specjalistka ds. żywienia, ekspert kampanii „Lubię kaszę”.

Więcej…
Oceń artykuł:
( 1 Głos )

dieta garstkowaGdy w przeglądarkę internetową wpisane zostanie hasło „dieta”, na pulpicie wyświetla się blisko dziewięćset sześćdziesiąt milionów propozycji. W dowolnym miejscu na ziemi oraz w każdym czasie można rozpocząć walkę z nadprogramowymi kilogramami posiłkując się wskazówkami zawartymi w internecie. Jak wiadomo nie od dziś „dla chcącego, nic trudnego”, każdy bez większych problemów dostosuje do siebie obfity w witaminy, warzywa i owoce jadłospis dodając garść ćwiczeń. Ale ta garść nie pojawiła się tutaj bez powodu, ponieważ prócz standardowych diet, gdzie należy trzymać się wytycznych zapisanych na kartce, istnieje również inna dieta, którą nazywamy dietą garstkową.

Czym jest dieta garstkowa

Nie jest to właściwie dieta, ale raczej sposób odżywiania. Jej twórcą jest Simon Waterson – trener aktorki Halle Berry, a polską propagatorką dr Anna Lewitt. Głównym założeniem diety jest to, że jeść powinniśmy tyle, ile mieści się nam w garści. Posiłków powinno być pięć, rozłożonych równomiernie w ciągu dnia, mniej więcej co 3 godziny.

Dietę można stosować nie tylko wtedy, gdy planujemy zrzucić kilogramy, ale także wówczas, kiedy chcemy oczyścić organizm z toksyn bądź poprawić kondycję swoich włosów i paznokci. Jest ona przede wszystkim dedykowana tym, którzy lubią różnorodność i nie chcą liczyć kalorii. W tej diecie można jeść wszystko, ale z umiarem, dzięki temu po jej zakończeniu unikniemy efektu jo-jo.

Dieta garstkowa - podstawowe informacje

W diecie garstkowej, podobnie jak w każdej innej, ważne jest, aby codziennie dostarczać organizmowi produkty z trzech podstawowych grup:

  • Białka - należy zwrócić szczególną uwagę na pełnowartościowe białko zwierzęce i nabiał (biały ser, jajka, jogurty, chude ryby i mięso). Powinno ono dostarczać 15-25% dziennej dawki energii.
  • Węglowodany - głównie te złożone (kasze, płatki, ryże, makarony, pieczywo pełoziarniste, warzywa). Powinny dostarczać 50–70% dziennego zapotrzebowania.
  • Tłuszcze - zwłaszcza te zawierająca kwasy omega-3 (oleje roślinne, tłuste ryby, orzechy, nasiona). Powinny zapewniać 15-25% dziennej dawki energii.

Autorka diety poleca zasadę, by jeść mało aczkolwiek często, najlepiej 5 razy dziennie co 3 godziny. Przypomina, że organizm kobiety jednorazowo może przyswoić 400 kcal, a mężczyzny – 600 kcal. Stosując się do wyżej wymienionej zasady utrzymamy szczupłą sylwetkę. W przypadku kiedy chcemy schudnąć, należy zmniejszyć wartość kaloryczną każdego posiłku o 100 kcal. Największe znaczenie ma śniadanie i kolacja. Nie należy podjadać między posiłkami, a pić dużo wody. Ostatni posiłek można spożyć 2 – 3 godziny przed snem.

Czego należy unikać:

- słodyczy, słodkich napojów,

- alkoholu,

- soli, solonych przekąsek,

- potraw smażonych,

- żywności przetworzonej.

Zalety i wady diety garstkowej

Zasady diety garstkowej są w większości zgodne z ogólnymi zasadami zdrowego żywienia. Regularne posiłki, chude produkty mięsne i nabiałowe, duża ilość produktów pełnoziarnistych, warzyw i zdrowych tłuszczów to jedne z najważniejszych elementów zdrowej diety.

Wadą diety może być to, że nie jest dopasowana do konkretnej osoby, nie uwzględnia jej indywidualnych zapotrzebowań na energię i składniki odżywcze, a także nie jest modyfikowana w miarę zmieniającej się wagi i stanu organizmu.

 

Agnieszka Miśkowiec
 

Oceń artykuł:
( 2 Głosów )

właściwości pomidorówPomidory mają szerokie zastosowanie w kuchni, ale nie tylko na tym kończą się ich zalety. Są bowiem źródłem cennych składników odżywczych. To w nich znajdziemy najwięcej likopenu – naturalnego barwnika. Likopen należy do karotenoidów i to dzięki niemu pomidory mają czerwony kolor.

Więcej…
Oceń artykuł:
( 3 Głosów )

owocowe przekąskiW dzisiejszych czasach większość z nas żyje w pośpiechu. Mamy mnóstwo spraw na głowie i setki rzeczy do załatwienia. Często brakuje nam czasu na zjedzenie posiłku powoli i w spokoju, przez co zdarza nam się sięgać po różnego rodzaju przekąski. Jak wybrać takie, które będą smaczne i jednocześnie łatwe w przygotowaniu? Jak skomponować wartościowe desery i pożywne przekąski, które będą stanowiły element zbilansowanej diety całej naszej rodziny – radzi Zuzanna Antecka, psycholog, specjalistka ds. żywienia i ekspertka kampanii „Soki i musy – witaminy w SMART formie”.

Więcej…
Oceń artykuł:
( 1 Głos )

właściwości nektarynekPochodząca z Azji jest prawdziwą witaminową bombą. Nektarynka to większa siostra brzoskwini, od której różni ją tylko skórka. W przeciwieństwie do brzoskwini, nektarynka posiada gładką powłokę pozbawioną włosków.

Zastosowanie nektarynek w kuchni

Nektarynkę można spożywać jako samodzielną przekąskę lub dodawać ją do lodów, owsianek, sałatek owocowych i wytrawnych, ciast, galaretek, budyniów, a także do koktajli. Ponadto można z tego owocu zrobić dżem, marmoladę, sos, kompot, likier lub galaretkę.

Przy zakupie nektarynek powinniśmy zwracać uwagę na jej powierzchnię, warto szukać tych z lekko miękką lub twardą. Na rynku znajdziemy też suszone nektarynki.

Wartości odżywcze nektarynek

Ten smaczny owoc jest pełen witamin, wśród których wymienić można witaminę E, C, A, B1, B2 i kwas foliowy. Skrywa w sobie dużą dawkę beta – karotenu, miedzi, fosforu, błonnika, który poprawia trawienie, żelaza, wapnia, magnezu, a także potasu. Wartość kaloryczna nektarynek jest niewielka, wynosi około 48 kcal.

Nektarynki a zdrowie

Nektarynki, pomimo niskiej wartości kalorycznej, są smaczne i słodkie, dlatego osoby dbające o linię lub będące na diecie powinny szczególnie zaprzyjaźnić się z tymi owocami. Nektarynki zapobiegają zaparciom, pomagają zwalczać stres, wspomagają układ odpornościowy, wzmacniają serce, obniżają ciśnienie tętnicze oraz oczyszczają jelita. Zawarty w nektarynkach beta – karoten nadaje skórze zdrowy odcień, wpływa na system immunologiczny oraz chroni wzrok.

Kilka ciekawostek o nektarynkach

Ostatnio najbardziej popularnymi odmianami nektarynek są te o spłaszczonych owocach albo tzw. ufo. Tego, czego nie można im odmówić to słodycz. Z powodzeniem mogą zastąpić czekoladę, ciasto czy inne słodkości.

Drzewo nektarynek jest w stanie osiągnąć nawet 5 metrów wysokości i żyć 30 lat, a jego owoce są wielkości ok. 8 centymetrów. Pola nektarynek można spotkać w RPA, Kalifornii, Hiszpanii, Chile, a również we Włoszech. Natomiast w Polsce, choć uprawa tych owoców jest trudniejsza przez panujące w kraju warunki atmosferyczne, można zaobserwować sady, w których królują drzewa nektarynek.

Przepis na koktajl z wykorzystaniem nektarynki

1. Umyte nektarynki należy obrać i wypestkować.
2. Do blendera wrzucić owoce, miód, jogurt, wanilię i dokładnie zmiksować.
3. Następnie dodać kostki lodu i jeszcze raz szybko zmiksować.
4. Rozlać koktajl do szklanek i od razu podawać.

Przepis pochodzi z portalu internetowego tesco.pl.

 

Agnieszka Miśkowiec

Oceń artykuł:
( 1 Głos )

naleśniki seroweWakacje i sezon urlopowy w pełni, a przecież jest to czas, kiedy zamiast codziennym obowiązkom, wolimy oddawać się błogiemu relaksowi. Właśnie po to został stworzony urlop! Dlatego Sylwia Ładyga, ambasadorka marki Serenada, uczestniczka V edycji programu MasterChef, przygotowała przepisy na smaczne i proste w wykonaniu dania, które ucieszą nasze kubki smakowe, a przygotowanie ich nie „zabierze” tak cennego wolnego czasu.

Więcej…
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Więcej informacji o plikach cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu.